<h1>Janusz Stankiewicz. Genealogia, przodkowie, badania genealogiczne, forum dyskusyjne</h1>Janusz Stankiewicz. Genealogia, przodkowie, badania genealogiczne, forum dyskusyjne<br><p><font size="7"><b>Stankiewicz</b> Genealogia</font>
Genealogia, przodkowie, badania genealogiczne, forum dyskusyjne

Przyjaciele - ich okiem i piórem

  • Zamek w Odrzykoniu: spojrzenie Ani
  • Odświeżanie pamięci
  • Ludzie i wydarzenia - "Wojna, która połączyła"
  • Zostają wspomnienia
  • Końskie w czasie okupacji
  • Wielcy zapomniani
  • Może ktoś wie ?
  • Zapiski Jana Forowicza
  • Życie partyzanckie - wspomnienia
  • Bliskie spotkania I stopnia
  • Jestem potomkiem hetmana wielkiego koronnego
  • Technikum Elektroniczno - Mechaniczne
  • Fantastyka w grafice młodych twórców
  • Stefan Kowalewicz - wspomnienie
  • Komorów - historia i dzień dzisiejszy
  • "Pamietnik Redaktora 1902 - 1985" Adam Grabowski - cz. 1
  • "Pamietnik Redaktora 1902 - 1985" Adam Grabowski - cz. 2
  • Józef Markowicz i jego rodzina w Komorowie
  • Kolejny 1 Września
  • Marysia
  • Wojenne losy Kresowiaka - Bronisław Adamowicz
  • Antoni Marceli Kostka 
  • Korzenie rodu Ejgierd
  • Zamyślenia katyńskie i wileńskie
  • Życie bez Ojca
  • Jan Siwiec
  • Był sobie człowiek
  • Eygierdowszczyzna
  • Wspomnienie o Walentym Nowaku
  • Śladami rodu Eygierd (Ejgierd )
  • Śladami rodu Eygierd (Ejgierd ) cz. 2
  • Zabytkowy Komorów
  • Zabytkowy Komorów cz. 2
  • Zabytkowy Komorów cz. 3
  • Komorów - suplementy


  • Ejgierdowszczyzna 1678 rok
    Karolinowo 1812 rok
    Osno Lubuskie woj. Lubuskie od 1946 roku

    opracowanie Janina Danuta Ejgierd van der Horst




     
    Eygierdowszczyzna z 1678 roku leżała w powiecie Oszmianskim, niedaleko Holszan.
    Na przestrzeni XVII i XVIII wieku została podzielona na spadkobierców: Jan Feliks Ejgierd ur. ok. 1790 roku, syn Rafała odziedziczył część Ejgierdowszczyzny , majątek nazwał Karolinowo po 1812 roku , na cześć swojej żony Karoliny z Krzeczowskich herbu Korczak ur. w Wiawiórce  pow.Lida . Warto wspomnieć, że Jan Feliks Ejgierd wg. przekazów rodzinnych walczył pod Borodino w 1812 r., był oficerem legionistą pod Napoleonem, jednak ciężko raniony w nogę powrócił  spod Borodino do domu, rana na nodze pozostała do końca życia, była powodem, że nie brał czynnie udziału w powstaniu 1831roku. Powstanie było krwawo stłumione przez Rosjan, w samej Oszmianie zabito 500 cywilów i powstańcow , wśród nich byli dwaj bracia Łyczkowscy, byli oni braćmi przyszłej synowej z Łyczkowskich ur. w folwarku Zakrzewszczyzna .
               
                                                                         
         
    Dworek Ejgierdów powstał ok. roku 1798 na Eygierdowszczyźnie w okolicach Trab i Holszan . Do Trab przez pola było 4 km , a do Holszan tylko 10 km. Karolinowo należało do parafii Holszańskiej (choć przez krótki okres do parafii Trabskiej). Właściciele powoli ubożeli, zwłaszcza po powstaniu 1831 roku, pod wpływem polityki Rosjan stali sie zubożałym ziemianami, walczacymi na swojej ziemi o przetrwanie. Wiadomo -  zaborcom zależało na zniszczeniu szlachty polskiej, w której to trwal duch narodu polskiego, pod butem Carskiej Rosji. W myśl Carskiego prawa, ten kto sie nie wylegitymowal - nie byl szlachcicem.
    Byli szlachcicami wylegitymowanymi przed Deputację Wywodową w Wilnie w 1804 roku .

                              
    Holszany w zimie  1938 rok          Kościół Franciszkanów Holszany
      
     
    Ostatnim właścicielem majatku byl Edward Ejgierd, syn Wincentego i Aleksandry z Koczanow herbu Nałęcz, ur. 1878 roku w Karolinowie, ochrzczony w kościele Franciszkanów w Holszanach. Po drugiej wojnie światowej rodzina zostala repatriowana na tak zwane Ziemie Zachodnie, do miateczka Osno w dzisiejszym wojewodztwie Lubuskim .
    Edward Ejgierd zm. dnia 6.V.1946 roku, wpatrując się w stronę ukochanego Karolinowa.
    Ludowe powiedzenie jest prawdziwe: ”starych drzew nie przesadza się na starość”, bo więdną z tęsknoty, mój dziadek nie potrafił odnaleźć się w nowym, nieznanym miejscu... .
     
                                                                                
     Na nagrobku jest mylnie wpisana data urodzenia,
    prawidłowa: 13.X.1878 rok - zgodnie z aktem chrztu.

                  
     
     
     
                 
                   





    16 luty 2008 r.

    @
    Layout i system zarządzania treścią wykonane przez: Lemon IT © 2005